Met de aansluiting van de posten Dendermonde, Buggenhout, Lebbeke en Hamme op 1 juli wordt nu de volledige Brandweerzone Oost Oost-Vlaanderen bewaakt vanuit de dispatching van Hulpverleningszone Centrum in Gent. Op 27 mei sloten de posten van Berlare, Lokeren en Zele al aan. Deze gefaseerde aanpak werd bewust gekozen op basis van geplande evenementen zoals de Ros Beiaardommegang, de afbraak van de kazerne te Dendermonde… Door de coronapandemie kon het legendarische paard in mei niet zijn ronde maken door Dendermonde, maar het virus heeft gelukkig geen enkele impact gehad op onze projectplanning. Aangezien tijd een cruciaal element is bij hulpverlening komen we graag onze beloftes na als het op timing aankomt.
Met Brandweerzone Oost erbij worden ondertussen niet minder dan 3 brandweer- en hulpverleningszones gedispatcht vanuit de hightech dispatching in Gent. Dankzij de flexibiliteit van onze software kunnen Centrum, Zuid-Oost en Oost hun identiteit in deze samenwerking bewaren (met o.a. eigen uitrukprocedures, eigen rollen en rechten, custom dashboards, enz.) en tegelijk profiteren ze van de (operationele) schaalvergroting. De interzonale dispatching, 24 op 7 bemand door een team van 16 professionele dispatchers, ontvangt duizenden interventies voor brandweer en ziekenwagen per jaar vanuit 5 verschillende noodcentrales en beschermt zo meer dan 1 miljoen inwoners. Dankzij het partnerschap van de 3 zones delen ze niet alleen de dispatching maar kunnen ze ook beroep doen op elkaars middelen en specialisaties wat uiteraard de dienstverlening alleen maar ten goede komt. Met 3 zones op 1 dispatchingsysteem bewijzen we dat FrontForce Emergency uitermate schaalbaar is. FrontForce Emergency voor Oost-Vlaanderen alarmeert ondertussen ongeveer 1850 brandweermannen en ambulanciers en is geoptimaliseerd voor zowel beroeps als vrijwilligers. #samenwerkingwerkt
Bij aanvang van dit project hadden we geen weet wie de mensen achter FrontForce Emergency waren. De eerste contacten waren veelbelovend, er werden duidelijke doelstellingen en een tijdlijn opgesteld maar bovenal was de communicatie transparant, eerlijk en werd er niet rond de pot gedraaid. Stelselmatig werd de samenwerking intenser en kregen wij een aangenaam gevoel bij dit project. Al onze wensen werden uitvoerig besproken en er werd naar de best mogelijke vertaling gezocht voor onze hoofdzakelijk op vrijwilligers draaiende brandweerzone. Het was ons snel duidelijk dat we beroep konden doen op mensen met ervaring in dergelijke projecten, ze waren niet aan hun eerste migratie toe. De bijna wekelijkse samenkomsten met de projectgroep, ook al was deze grotendeels via videomeeting in deze coronatijden, waren steeds productief. Daarnaast werd via de stuurgroep een duidelijke stand van zaken aan de zonecommandanten aangeboden. Een geslaagde manier van werken mochten wij ondervinden.
De overstap naar FrontForce Emergency was voor ons ook de kans om de ondertussen 5 jaar actief zijnde operationele werking van de brandweerzone eens grondig te analyseren en intensief te gaan herbekijken op basis van de opgedane ervaring en de vergelijking met de twee andere brandweerzones in de interzonale dispatching. De doelstelling op langere termijn is immers om tot een gelijkaardige uitrukprocedure te komen in de 3 zones, niet alleen voor de dagdagelijkse interventies, maar ook voor de specialisaties.
Al tijdens de projectgroep werd snel duidelijk dat FrontForce Emergency voor onze zone een serieuze stap in de toekomst ging worden. Waar wij voorheen droomde van snelle info van GIS-informatie, zoals eenvoudigweg nog maar de hydranten, de gasleidingen en andere nuttige operationele informatie, wordt dit opeens realiteit. Niet binnen 6 jaar maar nog dit jaar. De technische en verregaande instelbare mogelijkheden geven aan ons als gebruikers de kans om rekening te houden met alle gevoeligheden en gewoontes in combinatie met een zo goed mogelijk antwoord bieden aan onze operationele risico’s. Nog dit jaar komen er in onze eerstelijnsvoertuigen tablets en worden onze voertuigen traceerbaar voor de dispatching. Zo verbetert onze operationele inzet aangezien wij beroep kunnen doen op essentiële informatie en kunnen onze middelen efficiënter ingezet worden.
In de praktijk plukken we al dagelijks de vruchten van de samenwerking met de andere zones, de communicatie loopt eenlijnig en bijstand geven en ontvangen is veel eenvoudiger nu alles via één dispatching verloopt. Wij zijn er van overtuigd dat dit maar een eerste stap is in de richting van schaalvergroting op gebied van dispatching en we zijn er ook van overtuigd dat FrontForce daarvoor de ideale partner is.
Wens je zelf meer informatie over FrontForce Emergency voor jouw hulpverleningszone of bedrijf? Aarzel niet om contact met ons op te nemen, we staan je zeer graag te woord!
(foto: Hulpverleningszone Centrum)