Icoon FrontForce

Brandweerzone Oost-Limburg vereenvoudigt wespenverdelging

“Als zone streven wij continu naar administratieve vereenvoudiging. Onze core business is brandweer taken uitvoeren en het nieuwe programma ter ondersteuning van wespenverdelging is een grote stap vooruit!”

Bart Aerts, Majoor

Automatisering van volledige operationele flow met FrontForce Emergency

Brandweerzone Oost-Limburg (BWOL) rukte in 2020 6.474 keer uit voor wespenverdelgingen. Zoveel interventies hebben een grote operationele impact op de organisatie. Dankzij een automatisatie van de operationele flow verwerkt BWOL de wespenmeldingen nu een stuk vlotter.

Digitale melding houdt focus op dringende oproepen

Logo Brandweerzone Oost-Limburg

Burgers melden een wespennest via het e-loket, dat op de achtergrond ook coördinaten en eigenschappen verzamelt. Met een flexibele tool groepeert de rondebeheerder de meldingen automatisch in uit te voeren wespenrondes. GIS-intelligentie berekent de meest optimale route en tijdens de route krijgen de wespenverdelgers ondersteuning van een mobiele applicatie.

Door de meldingen en de opvolging ervan te automatiseren kunnen dispatchers zich volledig focussen op de dringende oproepen.

 

Van melding tot verdelging

De operationele flow van de wespenmeldingen verloopt in 4 stappen. Bij elke stap in het proces bepaalt BWOL zelf welke opties de brandweerman kan kiezen en of er extra informatie nodig is.

  1. Wie last heeft van wespen, dient via de website van BWOL een flexibel e-formulier in. Automatisch wordt het juiste interventietype toegewezen aan de melding. Het systeem haalt er ook de dubbele meldingen uit.

 

  1. De wespenmeldingen worden opgenomen in een digitale actielijst. Bij gelijkaardige meldingen kunnen specifieke eigenschappen geselecteerd worden, zoals ‘ladder nodig’ of ‘herhaling’. BWOL kiest zelf de eigenschappen met bijhorend icoon bij elke vraag via het e-loket.

 

  1. De rondebeheerder selecteert meldingen in de actielijst en stuurt de verdelgingsteams op pad. Om de optimale ronde te bepalen, gebruikt het systeem een route-engine. Zo maakt de rondebeheerder een logische geografische opdeling. Komt er een nieuwe melding binnen, dan kan hij die moeiteloos toevoegen aan een ronde, zelfs als het team al op pad is.

 

  1. Het wespenverdelgingsteam voert zijn ronde uit met de ondersteuning van een door FrontForce ontwikkelde mobiele applicatie. Deze app verzorgt en digitaliseert alle noodzakelijke acties. Zo gebeurt de dispatching van het wespenvoertuig, wijziging van de status en verzameling van data vanuit de app. De flow in de app is eenvoudig en intuïtief waardoor de brandweerman zich volledig kan focussen op zijn kerntaak.

Ook worden alle acties en informatie gelogd voor het verslag en eventuele facturatie. Moet de burger betalen, dan kan dat onmiddellijk via de geïntegreerde Payconiq-betaaloptie.

De app bevat ook een self service-modus. De controle en verantwoordelijkheid ligt in dit geval volledig bij de brandweerman. Hij kan dan bijvoorbeeld zelf interventies aan zijn ronde toevoegen. Drukt hij daarna op de knop ‘Optimaliseer’, dan krijgt hij een nieuwe meest efficiënte route te zien. Wil hij de dichtstbijzijnde interventies eerst uitvoeren, dan kan hij de actielijst ook sorteren op afstand.

Brandweerzones die interesse hebben in FrontForce Emergency beslissen zelf of ze kiezen voor self service of vooraf plannen – een keuze die zelfs per post kan genomen worden.

Wespenronde